ד״ר אורי ניסן, MD | מומחה לתזונה ודיקור

ד"ר אורי ניסן, MD רופא כללי משנת 1985.

  • משנת 1988 עוסק ביעוץ בתחום ההרזיה והתזונה הנכונה. במסגרת הטיפול בהשמנה משלב אלמנטים גופניים ונפשיים.
  • בשנת 1986 לימודי אקופונקטורה (דיקור במחטים) בקורס לרופאים אצל משה אולשבסקי.
  • שירות מילואים במרפאת כאב בצריפין עם פרופ' דויד ניב ז"ל ופרופסור קרסו, ועיסוק בדיקור במחטים.
  • במשך השנים למד בנוסף לימודי פסיכולוגיה רפואית ופסיכולוגיה ביהדות באוני' ת"א.
    כירולוגיה
  • פסיכודיאגנוסטית- איבחון אישיות לפי כף היד בשיטת דר' ארנולד הולצמן והיפנוזה רפואית, בבי"ח וולפסון אצל דר' אלכס סולומונוביץ'.

שיטת הטיפול

היכרות

למידת אורח החיים של המטופל, איתור נקודות חולשה ותיקון טעויות אכילה. מטרת שלב זה היא לגרום למטופל לסגל אורח חיים בריא ולשמור על איכות חיים גבוהה על מנת לשמר את הירידה במשקל לאורך זמן.

דיקור מחטים באוזן

מטרת המחטים לאזן את פעולת מערכת העיכול ושיפור יכולת שליטה כאשר ניצבים בפני פיתויים.

קפסולות צמחים

תערובות צמחים ייחודיות אשר פותחו על ידי. הצמחים מאושרים על ידי משרד הבריאות.

שאלות נפוצות

לא חייבים לאכול ארוחת בוקר.
ישנם אנשים שכאשר הם אוכלים בבוקר זה מעורר להם את התיאבון וכל היום הם לא מפסיקים לאכול, לאלו לא הייתי ממליץ לאכול ארוחת בוקר.
לאחרים הייתי אומר שלא מוכרחים לאכול מוקדם בבוקר אם לא רעבים. ניתן להתחיל לאכול בשעות הבוקר המאוחרות ברגע שמרגישים רעב.

אני ממליץ לאכול ארוחה קלה שלא גורמת לעלייה גדולה בהפרשת האינסולין (הורמון שמגביר את התיאבון ומעורר דרישה לאכילת מתוק). רצוי שהארוחה הזאת תכיל פחמימה מורכבת כמו לחם קל/מלא; וחלבון- גבינה, ביצה, פסטרמה, טונה וכו' ובשום פנים ואופן לא סוכר.

מים הם המשקה המומלץ ביותר.
משקאות ממותקים מכילים כמויות גדולות מאוד של סוכר, גם "מים בטעמים".

הם ממש לא מומלצים למי שסובל מעודף משקל או למי שלא רוצה להשמין.

התשובה היא חד משמעית לא.
הגוף ממש לא זקוק לסוכר מפני שכל פחמימה שאנו אוכלים מתפרקת בתהליך העיכול לסוכר גלוקוז (גם ירקות הן פחמימות). כמו כן, הגוף יכול להפיק סוכר גלוקוז מחלבונים ושומנים. אין לגוף שום צורך בסוכר.

מאז תחילת הפקת סוכר מקנה סוכר בשנת 1812 והפיכתו למוצר המוני חלה עליה במחלות הקשורות בו ישירות כגון השמנה, סכרת ומחלות לב וכלי דם.

כן, בדרך כלל גברים יורדים במשקל מהר יותר מנשים, מכיוון שלגברים מסת שריר גדולה יותר ולכן קצב חילוף החומרים הבסיסי הוא מהיר יותר
בנוסף לכך, לנשים יש נטייה (מסיבות הורמונליות) לאגור נוזלים (למשל לפני מחזור) וזה מאט את קצב הירידה במשקל.
כמו כן, גברים נוטים לפתח השמנת "תפוח" כלומר השומן מתרכז אצלם בכרס וזה שומן שמתפרק בקלות יחסית, לעומת נשים שאצלן מתרכז השומן באזור האגן והירכיים "השמנת אגס".
השומן הזה מתפרק באיטיות רבה, לכן הירידה במשקל היא מאוד איטית ומצריכה סבלנות רבה.

חילוף החומרים הבסיסי הוא נתון גנטי ומהווה כ-60% מההוצאה האנרגטית היומית*.
ככל שחילוף החומרים הבסיסי איטי יותר, כך גדל הסיכוי להשמין.
לעומת זאת, מי שיש לו חילוף חומרים בסיסי מהיר, יכול לאכול ולאכול והוא לא משמין כי הגוף שלו מבזבז כמות גדולה יותר של אנרגיה לצורך תחזוקת הגוף במנוחה.

*"חילוף חומרים בסיסי" (מטבוליזם בסיסי) – האנרגיה שנדרשת לצורך תחזוקת הגוף במנוחה.
כלומר לצורך פעולת הלב, הריאות, הכליות, מערכת העיכול, המוח, שמירת חום הגוף וכו'.

הגורם הכי משמעותי המשפיע על חילוף החומרים הבסיסי הוא הגיל.
עם העלייה בגיל פוחת חילוף החומרים והתופעה הופכת קריטית סביב גיל 40 אצל נשים ו-45 אצל גברים, אז גם מי שיכול היה לאכול מה שרצה ולא השמין, מתחיל לראות איך השומן מתחיל להצטבר על גופו והוא לא מבין איך זה קרה למרות שהוא לא שינה את הרגלי האכילה.

ניתן להשפיע על חילוף החומרים הבסיסי במידה ועוסקים בפעילות גופנית באופן קבוע.

התשובה מורכבת, מכיוון שלבולמוס האכילה שלך ישנן סיבות גופניות וסיבות נפשיות.
הסיבות הגופניות קשורות לירידה ברמת ההורמון אדרנלין (אפרנפרין) בדם.
כשאתה בעבודה רמת האדרנלין גבוהה וכך גם רמת הסוכר בדם ולכן אתה לא מרגיש תחושת רעב.
כשאתה מגיע הביתה אתה נרגע ואז רמת האדרנלין בדם יורדת ואיתה יורדת רמת הסוכר. הירידה הזאת ברמת הסוכר מעוררת את התיאבון ואתה מתחיל לטרוף עד שרמת הסוכר שוב עולה ואז אתה נרגע.
רמת סוכר גבוהה בדם מפעילה את מרכז השובע במוח ואנו מרגישים שבעים, אבל זמן קצר לאחר מכן אתה מתחיל "לחפש" אוכל בלי קשר למה שאכלת קודם, וכאן נכנסים לפעולה הגורמים הנפשייםצורך בפיצוי, רגיעה וכדומה ואז אתה מוצא פיצוחים, שוקולד, גלידה ופירות שמעלים לך את רמת הסרוטונין בדם ואז אתה שוב נרגע אחרי שדחפת מאות קלוריות מיותרות.

אז מה עושים ?מעבירים את הארוחה העיקרית מהצהריים לערב ודואגים שהארוחה העיקרית תכלול מנת חלבון (בשר, עוף, דג, ביצה), פחמימה מורכבת (לחם קל/מלא) וסלט ירקות עם כף שמן זית או כף טחינה. צמחוניים יכולים להחליף את מנת החלבון במוצרי סויה דלי שומן.

החלבון והשומן שבארוחה יתנו לך תחושת שובע ארוכת טווח, הפחמימה המורכבת תעלה לך בהדרגה את רמת הסוכר והסרוטונין, הירקות ישלימו את הויטמינים הנחוצים וכך תרגיש טוב.

את הצורך לנשנש הארוחה הזאת לא תמנע, כי כמו שאמרנו המקור לצורך הזה הוא נפשי.
אפשר להכין פופקורן עם כמות קטנה של שמן או בלי שמן (זהירות: לא להשתמש בפופקורן בשקיות למיקרו, גם לא דיאטטי, כי הוא מכיל כמות גדולה של שמן) או ללעוס מסטיק, או לאכול ירקות חתוכים, אבל לא להגזים באכילת גזר כי הוא מכיל הרבה סוכר

הליכה או ריקוד בסוף יום עבודה יתנו לך תחושה טובה כי הם יגרמו לשחרור אנדורפינים, גם אם לא מדובר במאמץ גופני גדול.

אפשר להשתמש בממתיקים מלאכותיים כמו סכרין שהוא מתוק פי 500 מהסוכרוז שהוא הסוכר הלבן ואספרטם שהוא מתוק פי 200 כל עוד לא משתמשים בהם בצורה מוגזמת.
הכוונה היא לא לגרום לכך שהמשקה יהיה מתוק מאוד כי הטעם המתוק גורם לנו להישאר מכורים למתוק ובסוף נגיע לסם האמיתי שהוא הסוכר הלבן.

מבחינה בריאותית עדיף להשתמש בממתיק טבעי שמיוצר מצמח הסטיביה, הוא מתוק פי 200 מהסוכר הלבן ולכן מספיקה כמות קטנה ממנו כדי להמתיק, או בסוכרלוז שמקורו בסוכר הלבן אבל מתוק פי 600 ובנוסף נספג בגוף בכמות מועטה ולכן השפעתו על הפרשת האינסולין מוגבלת.

ממתיקים נוספים שהשפעתם על הפרשת האינסולין מוגבלת הם הפוליאלכוהולייםסורביטול, מאניטול, קסיליטול ועוד שמשמשים כממתיקים במסטיקים, סוכריות מופחתות קלוריות וכן בכל מיני מוצרים שמיועדים לחולי סוכרת.

שימו לב, אם ב-1 גרם סוכר יש 4 קק"ל, בפוליאלכוהוליים 7 קק"ל, בשמן יש 9 קק"לכלומר המוצרים שמיועדים לסוכרתיים הם לא מוצרים דיאטטים, ואין להשתמש בהם במהלך תהליך ההרזיה.

ניתן לרדת במשקל בלי לעסוק בפעילות גופנית. יחד עם זאת לפעילות גופנית קבועה חשיבות גדולה בתחזוקת הגוף. ככל שהגיל שלנו עולה גם החשיבות של הפעילות הגופנית מכיוון שבנוסף לעובדה שהפעילות הגופנית מעלה את ההוצאה האנרגטית היא גם מפתחת את השרירים וכתוצאה מכך מגבירה את חילוף החומרים הבסיסי ועל ידי כך עוזרת לנו לרדת במשקל
בנוסף, הפעילות הגופנית משפרת את פעילות שריר הלב ותורמת לירידה ברמות הסוכר והשומנים בדם ולעלייה ברמת הכולסטרול הטוב.
כמו כן, היא משפרת את מצב הרוח מכיוון שבמהלך הפעילות ואחריה מופרשים אנדורפינים במוח שהם חומרים הדומים בפעולתם למורפיום.

בגדול הקפה עוזר לתהליך ההרזיה בכך שהוא:

  • מגביר את קצב חילוף החומרים (מטבוליזם)
  • מפחית את התיאבון בגלל ההשפעה הישירה שלו על מרכזי הרעב והשובע במוח
  • גורם להפרשת אדרנלין, שמעלה את רמת הסוכר בדם. כל עליה ברמת הסוכר בדם גורמת לתחושת שובע כי מרכזי הרעב והשובע במוח רגישים לגובה רמת הסוכר בדם
  • הקפה מגביר את קצב פירוק חומצות השומן אל זרם הדם ובכך מזרז את "שריפת" השומן במאגרי השומן בגוף

צריך להביא בחשבון את העובדה שקפה הוא משתן ולכן אני ממליץ למטופלים שלי לשתות כוס מים על כל כוס קפה שהם שותים. 

שימו לב, קפה לא מכיל קלוריות ולכן הוא לא משמין, מה שמשמין אלו התוספות שמוסיפים לקפה (חלב, סוכר, שמנת וכו'). חשוב להביא בחשבון שהחלב (גם כשהוא דל שומן 1%), מכיל כמות גדולה של סוכר, לכן שתיית קפה הפוך על בסיס חלב תגרום לכך שהירידה במשקל תעצר.

בעיקרון, אני לא ממליץ לזרז את תהליך ההרזיה על ידי שתיית קפה.

ד״ר אורי ניסן | 052-3411443

מזא"ה 10, פתח תקווה, קרית מטלון

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן